כירורגית פה ולסת

תחום השתלות השיניים הוא תחום מפותח ונפוץ בימינו. סביר להניח שרוב האנשים שתפגשו, בעיקר אחרי גיל מסוים, כנראה ויעברו טיפולי השתלות שיניים. מאחר וכולנו רוצים ליהנות משיניים בריאות ויפות. אך ברגע שהשן מגיעה למצב בלתי ניתן לטיפול והיא הרוסה מכדי לשחזר אותה בעזרת סתימה או אפילו עם מבנה וכתר. או במקרים  כאשר השן נופלת או נשברת לגמרי. השתלת שן חדשה יכולה להיות הפתרון המומלץ  

אך מה קורה כאשר אין מספיק עצם בפה להשתלת השן הנדרשת? ישנם היום מגוון טיפולים ופתרונות  כיום. וניתן לעבור הליך די פשוט, שנקרא גם השתלת עצם. בוא נצלול יחד לפרטים.

שתלים דנטלים

השתלת שיניים היא פתרון חלופי אופטימלי ונפוץ לשן שנעקרה או נהרסה באופן בלתי הפיך. שתלי השיניים נועדו להעניק פתרון טבעי, בריאותי ואסתטי ומהווים חלק בלתי נפרד מכירורגית שיקום הפה. השתלים עשויים מחומרים המתאימים למיזוג עם רקמת הגוף ובזכותם אפשר להימנע משיניים תותבות. וכן מהצורך לפגוע בשיניים בריאות שנמצאות בסמוך ואף להיעזר בהם כדי לעגן שן תותבת.

כמובן היתרון המובהק של השתלים הדנטליים זה האפשרות ללעוס כמו שלועסים עם שיניים רגילות. לצד החשיבות הבריאותית לטפל באזור בו יש שן שנעקרה, נהרסה או נפלה, ישנה גם חשיבות אסתטית ואף פסיכולוגית כיוון שכולנו רוצים ליהנות מחיוך מושלם, או לפחות נעים. וחלל פה שיש בו מחסור בשיניים או שיניים הרוסות יוצר חוסר ביטחון ואי נעימות רבים בקרב המטופלים.

השתל הוא למעשה שורש שן מלאכותי ומעביר את כוח הלעיסה ללסת וכך גם עוזר לשמר את עצם הלסת. ללא שתלים במקומות הנדרשים לא ניתן לשמור על רכס הלסת ונוצרת סכנה לאובדן העצם מה שגורם להשלכות חמורות יותר בחלל הפה ולצורך בהשתלת עצם

שתל דנטלי בודד

שתל של שן בודדת מורכב מעמוד טיטניום המשמש כעצם בסיס תומכת. וכן החלק החיצוני הוא שתל של כתר חרסינה / זירקוניה אשר מותאם אישית למטופל על פי פרמטרים קפדניים ביותר. כל שתל כזה של שן בודדת נועד להחליף שן אחרת כנגד , ומדמה באופן מדויק מבנה ותפקוד של שן טבעית.

המטופל יכול לצחצח שיניים, ולהשתמש בחוט דנטלי כרגיל כדי לשמור על היגיינת שיניים טובה.
יתרון נוסף וברור הוא, השתל החדש מותאם לצבע הטבעי של שאר השיניים שמסביב , כדי להתמזג באופן מושלם בחלל הפה.

גשרים ושתלים מורכבים

גשרים דנטליים אשר מאובטחים בשתל הם פתרון שיקומי אשר מהווה תחליף במקרים של מספר שיניים חסרות כשהן סמוכות אחת לשניה.
הפתרון הטיפולי הזה יש לו יתרונות ברורים כמו אסתטיקה בעלת מראה טבעי. והחזרה של הפה לתפקוד תקין. הטיפול נעשה ומותאם בהתאם למספר פרמטרים כמו השיניים החסרות וצפיפות עצם הלסת של המטופל, אך כאמור רק לאחר אבחון הרופא יכול לקבל החלטה מושכלת ולהחליט על שילוב של השתלת עצם בצפיפות משתנה בהתאם לממצאים שיעלו באבחון.

השתלות עצם

כשמתכוונים להשתיל שן ואין מספיק עצם לכך, מבצעים הליך הנקרא השתלת עצם.  מדוע אין מספיק עצם? ישנן מספר סיבות אפשריות, כגון דלקת מקומית שספגה את העצם, חוסר מולד של שיניים, מחלת חניכיים, הרבה זמן שעבר לאחר אובדן השן ו/או קרבת העצם לסינוס או עצב מסוימים (סינוס המקסילרי או עצב המנדיבולרי).

השתלת העצם מאפשרת להשלים את החסר לפני או בזמן ביצוע ההשתלה, ולאחר ההשתלתה, יש להגן עליה בכיסוי ממברנה על ידי הרופא. הרופא  יבצע אבחון ויחליט למה הלסת שלכם זקוקה, למשל אם הלסת דקה מדי ניתן לשחזר את העצם בצורה אופקית ולהרחיב את הלסת, ואם הגובה של הלסת לא מאפשר ביצוע שתלים באורך הנדרש, ניתן להשתיל את העצם בצורה אנכית.

BEFORE&AFTER

סוגים של תחליפי עצם בשיניים

קיימים מספר סוגים אפשריים של תחליפי עצם להשתלה.
Autogenous Bone Block עצם ממקור עצמי של המטופל. כאשר עצם כזו מתאימה את עצמה למשטח לא רגולרי ומאפשרת לכלי הדם להתפתח בטבעיות ובמהירות בין גרגירי העצם הטבעית. יתרונותיה: מספקת פיגום בשלב בניית העצם ושחלוף לעצם עצמית, מכילה מאפייני גדילה ופרוטאינים ויוצרת תאי עצם חדשים ומתאימה להרחבה אופקית או אנכית מעל 4 מ"מ במקרה הצורך.

Allografts תחליף עצם הנלקח מגופת אדם. יכולה להיות עם או בלי מינרלים. עצם מינרלית ספוגית עם נקבוביות.
יתרונותיה: מצוינת בגלל המבנה הנקבובי גבוהה המעניק נפח במקום ההשתלה, מהווה שילוב בין גרגירי עצם מינרלית מעצם קורטיקלית ועצם קנצלוטית ובכך מעניקה יותר נפח ופיגום.

DFDBA – demineralized freeze – dried bone allograft עצם לא מינרלית הלקוחה גם כן מגופת אדם, בעלת פיגום מוגבל יותר וספיגה מהירה יותר.
חשוב לדעת שבהשוואה לעצם עצמית מהמטופל שנבנית עד לגובה של 5 מ"מ, עצם לא מינרלית נבנית עד 3 מ"מ בלבד, מה שאומר שעצם לא מינרלית אינה יציבה מספיק ולא מספקת תחליף טוב דיו להרחבה אנכית.

Synthetic bone graft material מדובר בעצם סינטטית ללא מבנה של עצם טבעית, בעלת מגע שטוח בשונה מעצם טבעית ובכך יוצרת פחות מגע עם כלי הדם ופחות רטיבות. לא מומלצת להרחבה אפקית או אנכית.

Anorganic bovine- derived bone mineral – ABBM גרגירי עצם ממקור פרה. לא מדובר בתחליף עצם עם סטנדרט גבוה אך כן מעניק פיגום טוב לבניית עצם ומשתלב יפה ביצירת עצם חדשה. תועלת: נספג לאט ושומר על נפח השתלת העצם, משמר מבנה טבעי של האזור המושתל עד ליצירת העצם, הגרגירים נותנים לכלי הדם ולתאים להתפתח ביניהם אך זמן בניית העצם לוקח בערך 9 חודשים בגלל הספיגה האיטית של העצם ויצירת עצם חדשה.

אם מערבבים גרגירי עצם ממקור פרה עם עצם עצמית מהמטופל בשילוב ממברנת טפלון עם טיטאנים, מקבלים לאחר המתנה של 6-9 חודשים עצם אופקית או אנכית של 3 מ"מ.
בקיצור, תחליף העצם בעל הסטנדרט הגבוה ביותר עם הנתונים המוצלחים ביותר, הוא תחליף עצם ממקור עצמי של המטופל. הוא גם התחליף האידאלי להרחבה אופקית או אנכית במידת הצורך.

הכנות ופרטים- השתלות עצם

מדובר בניתוח שאורכו לרוב נע בין 45 דקות לשעה וחצי והשיקום יכול לקחת מספר חודשים, נתון המשתנה לפי מצבו הגופני של המטופל. הרבה פעמים תקבלו מרשם לנוגדי כאב או אנטיביוטיקה  עוד לפני הניתוח. בדרך כלל התהליך מתבצע בהרדמה מקומית בלבד מה שמוריד כמובן אפשרות לסיכונים או סיבוכים אך ישנם מקרים מורכבים בהם יהיה צורך בטשטוש או הרדמה כללית.

השתלת תותבות

שיניים תותבות אשר נתמכות בשתל, הליך המכונה גם ״שיניים תותבות מעוגנות״ , מיועדות להחליף שורה שלמה של שיניים. טיפול שיקומי זה הינו טיפול פופולרי אשר אנשים רבים בוחרים  לבצע .שיניים תותבות אלו מוחזקות ונעולות היטב במקומן על ידי שתלים דנטליים הממוקמים במקומות אסטרטגיים שונים באזור הלסת . כאשר נעשה שימוש בטכניקת All on 4 , מניחים זוג שתלים משני קטבי קדמת הפה ושני שתלים נוספים ממוקמים מקבילית, בזווית אחורית. במקרים נדירים, ניתן להשלים טיפול ב טכניקת All on 4 בביקור אחד בודד, מטופלים אשר זוהתה אצלם נסיגת עצם חריפה והם זקוקים לתמיכה בשתלים נוספים, אנו ממליצים ​​על אסטרטגיה שונה  מעט הכוללת שישה או שמונה שתלים. שתלים דנטליים של קשת מלאה יכולים להחליף את הקשתות העליונות ו/או התחתונות של השיניים, בהתאם לצרכי המטופל. כאשר שתי הקשתות מוחלפות בו זמנית, התהליך מכונה שיקום פה מלא מורכב.

רפואת שיניים דיגיטלית

רפואת שיניים דיגיטלית

רפואת שיניים דיגיטלית העתיד כבר כאן אז אמנם אנחנו עוד לא רובוטים אך העזרים החדשניים המעודכנים בתחום רפואת השיניים הם בהחלט המכשורים הדיגיטליים. מה שמסייע

קרא עוד »

ציפוי שיניים

ציפויי שיניים היום יותר מאי פעם עומדת בפנינו היכולת לשמור ולשפר את החיוך השיניים שלנו בשלל אפשרויות. וכמו בתחומים רבים בעולם האסתטיקה גם ענף רפואת

קרא עוד »

כירורגיית פה ולסת

כירורגית פה ולסת תחום השתלות השיניים הוא תחום מפותח ונפוץ בימינו. סביר להניח שרוב האנשים שתפגשו, בעיקר אחרי גיל מסוים, כנראה ויעברו טיפולי השתלות שיניים.

קרא עוד »
התחל בשיחה
צריך עזרה?
היי,
האם אוכל לסייע לך במשהו?
דילוג לתוכן