בעיות ומחלות חניכיים

כולנו יודעים שחשוב לצחצח שיניים, ולהשתמש בחוט דנטלי כטיפול משלים. השוק מציע מברשות שיניים חשמליות מעולות ושטיפות פה. אבל מה עם החניכיים? מדוע יש מחלות ודלקות חניכיים גם אם נראה לנו שאנחנו דואגים לניקיון השיניים ממש טוב?

כדאי שנבין קודם מהי בדיוק מחלת חניכיים וכיצד היא נגרמת.

אז כן, כפי שבטח חשדתם בין היתר, מחלת חניכיים נגרמת גם מחיידקים, אך גם על ידי הגוף שלנו ועל ידי המערכת החיסונית שלנו. החיידקים שמצטברים על השן  הופכים לפלאק וגורמים לדלקת מקומית אך זה תלוי גם בגוף שלנו איך הוא מגיב ומתמודד .

אם דלקת לא מטופלת לאורך זמן, היא עלולה לגרום לתגובה חריפה מצד הגוף ובכלל להוביל לאיבוד ונסיגה של העצם התומכת בשיניים.

למרות ש 30% מהאוכלוסייה סובלים ממחלות חניכיים, רובם אינם מודעים לכך.וזה כי בשלבים הראשונים המחלה אינה מורגשת. בנוסף לעיתים גם כשהדלקת כבר מורגשת ישנה חוסר מודעות בקרב לא מעט אנשים בקשר לחשיבות הטיפול בה.

איך יודעים אם יש לי דלקת/ מחלת חניכיים?

אם יש לכם סימנים כמו כאב בחניכיים, דימום בצחצוח, שיניים ששינו מיקום בפה, מרווחים חדשים מקדימה, , נפיחות בפה, ריח רע מהפה, רגישות לקור או מתוק, שיניים מתנדנדות או היסטוריה משפחתית של אובדן שיניים בגיל צעיר, כדאי לא להזניח ולקבוע תור לרופא מומחה לחניכיים- פריודונט- בהקדם. אפילו אם אין לכם חורים בשיניים אין זה אומר שאין דלקת חניכיים! קיימת סכנה לאובדן שיניים אם לא מטפלים בזמן.

מצבים מיוחדים שעלולים להוביל לדלקות חניכיים

 זה בטח לא יפתיע אתכם, אבל מעשנים נמצאים בסיכון גבוה יותר למחלות חניכיים (סיבה טובה נוספת להפסיק את ההרגל הלא בריא הזה, קדימה אתם יכולים!), בנוסף היסטוריה גנטית כאמור יכולה להשפיע וכך גם נשים בהריון חשופות להחמרה במצב החניכיים בעקבות הורמונים שעלולים לחזק חיידקים בחניכיים. חשוב לדעת- מחלות חניכיים עלולות לסכן גם את העובר!

גם טיפולים לקויים קודמים בשיניים, כתרים ישנים עם בסיס מתכת מחליד וצחצוח שיניים אגרסיבי מדי או עם מברשת שיניים נוקשה מדי, פוגעים בחניכיים וחושפים את החלק שנקרא "צוואר השן" מעבר למותר. בשלב זה כבר תתחיל רגישות לקור או מתוק מה ש מהווה סימן ברור לדלקת חניכיים וסכנה לנסיגה.

נסיגת חניכיים

עלולה להיגרם מחיידקים וצחצוח שיניים אגרסיבי מדי. כאמור "צוואר השן" נחשף בעקבות חניכיים שנסוגות למעלה עם הצחצוח הלקוי. זה יכול להראות לנו כאילו פתאום השיניים שלנו ארוכות מדי, נרגיש רגישות מיוחדת לקור ומתוק כפי שהוזכר קודם וכך גם שורש השן נחשף ליותר חיידקים והצטברויות מה שממשיך לסכן את קיומן של השיניים. צחצוח אגרסיבי עלול גם לשחוק באופן בלתי הפיך את כותרת השן, בעיקר באזור צוואר השן ולגרום לרגישות ועששת

מחלת דלקות כרונית ודלקת אגרסיבית בחניכיים

כאשר הדלקת נמשכת והאבנית והחיידקים מצטברים במרווחים בין השיניים אשר נקראים כיסי חניכיים, המרווחים האלה בין השניים גדלים מה שמהווה התחלה לדלקת כרונית בחניכיים שנקראת פריודונטיטיס. הדלקת ללא טיפול תגרור איתה נסיגת חניכיים והשיניים יראו ארוכות יותר עם אפשרות למרווחים שהולכים וגדלים, סכנה לשיניים שזזות ממקומן וקשיים לאכול. 

עם הגיל מחלת החניכיים מחמירה ולאחר גיל 60, ככל שהגיל עולה כך גם עולים אחוזי האוכלוסייה שסובלים ממחלת חניכיים כרונית עד ל 85% מהאוכלוסייה אחרי גיל 70.

מחלת חניכיים סביב שתלים

למרות שכיום אחוז השתלים שנקלטים בהצלחה בפה הם כ95% עדיין יכולות להיווצר בעיות חניכיים לאחר ההשתלה. זה קורה מהסיבה שכאשר מתקינים את השתל בעצם מתחיל תהליך קליטה של השתל בחניכיים. לעיתים מלבד תהליך של בניית עצם מתרחש גם תהליך ספיגת עצם ממגוון סיבות, כגון שינויים באזור של עקירה שעוד בתהליך, מיקום של שתלים ברכסים דקים וכמובן דלקת חניכיים קודמת שלא טופלה. השתלים חשופים לחיידקים וזיהומים לא פחות משיניים טבעיות וגם אין להם מנגנוני הגנה כמו שיש לשיניים

עצות למניעת מחלת חניכיים

 אם מדובר בשתלים אז טרם התקנתם כדאי להיוועץ במומחה חניכיים וכמובן לטפל במידה ויש דלקת, לפני ההתקנה. טיפולים לשתלים שמסביבם יש כבר דלקת יכולים להיות שמרניים או יכולים לכלול ניתוחים, השתלות עצם או אם אין ברירה- הוצאת השתלים.

עצות כלליות הן כמובן לצחצח מספיק זמן ומכל הזוויות כמה שאפשר ומבלי להפעיל כוח על מנת שלא יהיה צחצוח אגרסיבי ולא לוותר על חוט דנטלי ומי פה אנטי חיידקיים, לנשום ולישון כמה שיותר בפה סגור בכדי למנוע חדירת חיידקים לחלל הפה, לשים לב להיסטוריה הגנטית שלכם ולהיוועץ בהתאם עם מומחה, לקחת בחשבון שאם יש מחלות כלליות כרוניות זה עלול להגביר זיהומים ודלקות בגוף בין היתר בחניכיים ובכלל אם יש ספק- אין ספק,

תקבעו פגישת ייעוץ במרפאה עוד היום ותיוועצו עם מיטב המומחים שלו

רפואת שיניים דיגיטלית

רפואת שיניים דיגיטלית

רפואת שיניים דיגיטלית העתיד כבר כאן אז אמנם אנחנו עוד לא רובוטים אך העזרים החדשניים המעודכנים בתחום רפואת השיניים הם בהחלט המכשורים הדיגיטליים. מה שמסייע

קרא עוד »

ציפוי שיניים

ציפויי שיניים היום יותר מאי פעם עומדת בפנינו היכולת לשמור ולשפר את החיוך השיניים שלנו בשלל אפשרויות. וכמו בתחומים רבים בעולם האסתטיקה גם ענף רפואת

קרא עוד »

כירורגיית פה ולסת

כירורגית פה ולסת תחום השתלות השיניים הוא תחום מפותח ונפוץ בימינו. סביר להניח שרוב האנשים שתפגשו, בעיקר אחרי גיל מסוים, כנראה ויעברו טיפולי השתלות שיניים.

קרא עוד »
התחל בשיחה
צריך עזרה?
היי,
האם אוכל לסייע לך במשהו?
דילוג לתוכן